Duchy, dementorzy, mandragory i tajemnicze jaskinie

Mając 3 lata potrafiłam czytać. I nie jakoś źle – jak na dziecko, które późno zaczęło mówić – czytałam niesamowicie dobrze. Najlepszym świadectwem na to jest, że mając 5 lat przeczytałam sama “Kubusia Puchatka” i trzeba przyznać – byłam z tego faktu cholernie dumna!

Nie wiem, jak uchowałam się przed ekranizacją pierwszej części Harrego Pottera. Może to przez moją wszystko kontrolującą, młodą i strasznie skupioną na karierze matkę, która nie miała ani siły ani ochoty na zabranie mnie do kina. A może przez to, że zawsze byłam odludkiem.

Z Potterem zaznajomiła mnie moja chrzestna. Na Dzień Dziecka dostałam pierwszą część i pochłonęłam ją w dwa dni (szkoła, jak zawsze, na przeciw czytaniu..). Trzeba przyznać, że się wciągnęłam. I to jak! Mieszkaliśmy wtedy w Warszawie, w ładnych blokach na uboczu centrum miasta. Zieleń, ptaszki, pan ochroniarz, podziemny parking. Na tamte czasy to było coś – teraz to już podstawa. Pamiętam, że pod koniec czerwca podszedł do naszego balkonu i miło się zaśmiał, że jego córka też przesiaduje nad tymi książkami pół życia. Nie pamiętam, po raz który wtedy czytałam tą pierwszą część, ale ją znam najlepiej. Każdy szczegół, większość dialogów..

Nie wiem jak to się stało, że nigdy nie kupiłam sobie drugiej części. Ją chyba znam najsłabiej. Bo reszta nie stanowi zagadki. Mogę z detalami opowiedzieć fabułę 3, 4, 5, 6 i 7 części, wtrącając dygresje na ten czy inny temat. Filmy też są na tyle ogarnięte, że te na kasetach VHS już nie działają, a płyty zazwyczaj są na tyle porysowane, że gdyby nie kinomaniak to nie miałabym jak obejrzeć przygód mojej ulubionej trójki.

Z żalem powitałam na półce ostatnią część. Bo była ostatnia. I jakaś taka,, nie potterowa. Brakowało jej magii, mimo tego, że była jej pełna. Brakowało jej wyobraźni, mimo, że człowiek bez niej wielu rzeczy by nie zrozumiał w tej części. Coś w Insygniach Śmierci od początku mi się nie podobało. Czytałam je prawie 2 tygodnie, a kiedy skończyłam – doszłam do wniosku, że żałuję, że razem z Voldemortem nie umarł Harry. Może wtedy Harry Potter stałby się bardziej potterowy. Może wtedy powiedziałabym, że seria skończyła się tak, jak powinna. Że zakończenie nie było typowym happy endem z watą cukrową na tęczowym patyczku..

Może to ten potterowy styl, a może kolejna rzecz łącząca mnie z moją ukochaną Warszawą sprawia, że od 11 lat czytam nieprzerwanie książki Rowling, oglądam ich ekranizacje i nadal jestem zaczarowana. Pod wrażeniem ich inteligencji, nie mogę się powstrzymać przed ponownym zanurzeniem w ten świat.

Perfekcyjnie ilustruje to fakt mojego 3-letniego oczekiwania na 11 urodziny. Można sobie wyobrazić jak bardzo byłam zawiedziona, kiedy nie przyleciała do mnie sowa z listem zapraszającym do Hogwartu. Ale nawet to przeżycie nie skreśliło w moich oczach tych książek. Bądź co bądź – to jedyna fantastyka, którą jestem w stanie znieść..!

Skomentuj

